Veel gestelde vragen

De rol van een advocaat

Het is absoluut aan te raden een Spaanse advocaat in de arm te nemen. Een advocaat neemt u veel zaken uit handen kan u een hoop ellende en stress besparen. Als koper heeft u namelijk onderzoekplicht, de verkoper heeft geen informatieplicht. Dit in tegenstelling tot Nederland. De advocaat onderzoekt eigendomsverhoudingen, eventuele beslagen, betalingsachterstanden, gemeentelijke bouw- en bestemmingsplannen en andere zaken. Samen met de advocaat van de verkoper zorgen zij ervoor dat schulden worden betaald. In Spanje verhuizen schulden namelijk mee met het huis en niet met de (oude) eigenaar. Ook zorgt de advocaat ervoor dat uw eigendom na aankoop correct wordt geregistreerd, en dat de overdrachtsbelasting wordt betaald. De Nederlandse Makelaar Malaga kan u in contact brengen met een Engelssprekende advocaat.

Advies: geef uw advocaat een volmacht (power of attorney, poder legal) om te handelen in uw naam voor het openen van een bankrekening, aanvragen van een NIE-nummer, registratie bij verhuur, regelen van belasting, optreden bij notaris, etc. Zeker als u de Spaanse taal niet machtig bent. 

Welke documenten heb ik nodig om een huis in Spanje te kopen?

Om een huis in Spanje te kopen dient u in het bezit te zijn van een geldig paspoort en een NIE nummer (Numero de Identificatión de Extranjeros). een fiscaal nummer. Dit is het fiscale nummer voor alle buitenlanders die in Spanje wonen of meer dan 183 dagen per jaar in Spanje verblijven. Het NIE nummer is nodig voor bij alle commerciële transacties (inclusief registratie van uw onroerend goed bij het kadaster, openen van bankrekeningen, starten van een bedrijf, aanvraag van telefoonlijn, gas en elektra en het afsluiten van verzekeringen in Spanje!) en belastingaangiftes. De aanvraag hiervan dient persoonlijk (of door uw gevolmachtigde advocaat) te gebeuren bij de Polica Nacional in Spanje. Binnen enkele weken na de aanvraag kunt u uw NIE-nummer ophalen. Verder zijn er geen documenten vereist om als buitenlander een woning in Spanje te bezitten. (zie rol van advocaat, volmacht)

Heb ik een Spaanse bankrekening nodig?

Wij adviseren u voor aankoop een bankrekening te openen voor het overmaken van geld voor de betaling van uw huis, het afsluiten van een water- en elektriciteitscontract. U dient deze rekening in eigen persoon & paspoort te openen. U heeft ook een NIE-nummer nodig (zie rol van advocaat, volmacht)

Kan ik een hypotheek in Spanje afsluiten?

U kunt in Spanje een hypotheek op een Spaanse woning afsluiten. Houdt u er wel rekening mee dat u tot (slechts) 60% à 70% van de waarde gefinancierd kan krijgen, de rest moet uit eigen middelen komen. 

Belangrijk:

U kunt 60% gefinancierd krijgen op basis van de laagste waarde van taxatie en/of verkoopprijs

Stel: voorbeeld 1

Taxatie 120

Aankoop 100

U kunt 60% x 100 gefinancierd krijgen

Stel: voorbeeld 2

Taxatie 100

Aankoop 120

U kunt 60% x 100 gefinancierd krijgen

Als u een (2e) huis wilt kopen doe dit dan als u nog vaste, regelmatige inkomsten kan aantonen en uw leencapaciteit toereikend is. Als u als buitenlander op basis van een ondernemingsplan een woning wilt kopen is de kans  nagenoeg nihil dat u een hypotheek krijgt. Heeft u plannen voor een Spaanse bar , B&B oid regel de financiering dan voordat u uit loondienst gaat en naar Spanje vertrekt. Een business plan gaat hier zo de prullenbak in....

Ondernemers die een huis willen kopen en willen financieren moeten positieve jaarcijfers overleggen van de laatste 3 jaar en voldoende leencapaciteit hebben. De Nederlandse Makelaar Malaga kan u introduceren bij een Nederlandse hypotheekbemiddelaar die zeer goede ingangen heeft bij vele banken en het scherpste tarief voor u onderhandelt. Zij kunnen ook, op basis van door u verstrekte informatie, aangeven of er een reële kans bestaat op het verkrijgen van een hypotheek bij een Spaanse bank.

Hypotheekvorm

In Spanje kent men eigenlijk alleen de annuïteitenhypotheek op basis van euribor + opslag. Ook verwacht de bank vaak ook dat u een levensverzekering en de opstal en inboedelverzekering bij hun onderbrengt. 

De Kosten koper

In het algemeen moet u rekenen op 11% - 13% van de aankoopprijs. In dit percentage zijn meegerekend de overdrachtsbelasting (in Spanje genaamd: ITP Impuesto de Transmisiones Patrimoniales ), de notariskosten en de register- en kadasterkosten en eventuele kosten voor hypotheekverstrekking en bemiddeling.

Kosten voor het werk van een advocaat liggen tussen de 1 en 2 procent van de koopprijs plus BTW (IVA, momenteel 21%). Notaristarieven zijn wettelijk vastgesteld en worden gebaseerd op de grootte van grondstuk en inhoud van het huis. Kosten liggen tussen de 1 en 2 procent van de waarde van het onroerend goed. Als u een Spaanse hypotheek heeft kunt u rekenen op 1 procent afsluitkosten en 1 procent registratiekosten.

Taxatie

Als u een hypotheek neemt zal de bank of hypotheekverstrekker in de meeste gevallen een officiële taxatie van uw huis laten maken. U kunt dit ook zelf laten uitvoeren door een onafhankelijk taxatiebureau. De kosten zijn voor rekening van de koper

 

Met welke jaarlijks terugkerende kosten moet ik rekening houden als eigenaar van een woning?

• Jaarlijkse onroerend goed belasting: IBI (Impuesto Sobre Bienes Inmuebles), deze bedraagt een 0.5% van de kadastrale waarde, te betalen aan de gemeente.

• nutsvoorzieningen: elektriciteit, water, gas

• gemeentelijke lasten zoals het ophalen van huisvuil

• Opstalverzekering en inboedelverzekering

• Telefoon & internet gebruik

* Eventuele kosten van een urbanisatie (VVE, water, elektra, onderhoud)

• Vermogensbelasting – eigenaren van een huis in Spanje dienen jaarlijks voor 31 december een belastingformulier in te dienen.

De kosten verschillen per gemeente, type woning en persoonlijk verbruik (nutsvoorzieningen, telefoon & internet)

Wat betekent IBI en Plusvalia?

IBI De "Impuesto sobre Bienes Inmuebles" is hetzelfde als de OZB (Onroerende Zaak Belasting). Dit dient ieder jaar te worden betaald en is aanzienlijk lager dan in Nederland.

Plusvalia: Dit is een gemeentelijke belasting en verschilt dus naar gelang het gebied waar de woning zich bevindt. Men kijkt hierbij naar de getaxeerde waardestijging van de grond, vergeleken met de laatste verkoop. De hoogte van deze belasting is daarom afhankelijk van hoe lang geleden de laatste overdracht heeft plaatsgevonden alsmede de gemeente waar de grond is gelegen en de waardestijging die wordt toegekend. Ook al is deze belasting soms onderwerp van onderhandeling, gewoonlijk wordt deze belasting betaald door de verkoper.

Heb ik een testament nodig?

Het Spaanse familierecht is anders dan het Nederlandse alhoewel er Europese harmonisatie plaatsvindt. Voor wat betreft uw woning in Spanje adviseren wij om een goed testament op te (laten) stellen. De Nederlandse Makelaar Malaga kan u in contact brengen met een notariskantoor met vestigingen in Spanje en Nederland.

 

Moet ik commissie betalen voor de diensten van de Nederlandse Makelaar Malaga?

De zoekopdracht is €295, maar u krijgt 100% retour bij aankoop via Nederlandse Makelaar Malaga. Dit is voor de voorbereiding en opstartkosten.

Onze diensten bij het hele zoek- en aankoopproces van uw woning zijn gratis! Onze courtage wordt betaald door de verkoper.

 

Is het noodzakelijk om Spaans te spreken als ik in Andalusië ga wonen?

Het is zeker aan te raden een beetje Spaans te leren als u hier (permanent) komt wonen. Er zijn in de hele regio voldoende taalcursussen te vinden. Sommige steden bieden gratis taalonderwijs aan als u er permanent komt wonen. De lokale bevolking is hier erg geduldig en zullen u zeker aanmoedigen om te blijven oefenen.

 

Belangrijk: Bovenstaande informatie is informatief en is aan aanpassing, verandering in wet en regelgeving onderhevig. Wij kunnen geen aansprakelijkheid aanvaarden of gehouden worden aan bovenstaande informatie

VOOR ALLE INFORMATIE 

0034 648 720 348

0031 88 263 7868

 © Created by STORM-sites